اهرم فشار در مذاکره – ابزاری قدرتمند یا شمشیر دو لبه
مذاکره، هنر رسیدن به توافقی مطلوب در شرایطی است که منافع طرفین در تعارض قرار دارد. در این فرآیند، «اهرم فشار یا(Leverage) » یکی از کلیدیترین مفاهیمی است که میتواند تعیین کننده نتیجه نهایی هر مذاکره باشد. اما سوالی که در ابتدا میتوان مطرح کرد این است که اهرم فشار چیست؟ چگونه میتوان آن را شناسایی کرد؟ و چه خطراتی در سوءاستفاده از آن وجود دارد؟
این مقاله به شما کمک میکند تا انواع اهرمهای فشار را بشناید و با استراتژیهای هوشمندانه جهت استفاده از آنها، کاربردهای آن، همچنین محدودیتهای این ابزار قدرتمند آشنا شوید.
اهرم فشار چیست؟
اهرم فشار (Leverage) به هر عامل ملموس یا ناملموسی اطلاق میشود که توان چانه زنی شما را در مذاکره افزایش میدهد و طرف مقابل را وادار میکند تا به سمت پذیرش شرایط شما حرکت کند یا از خواسته هایش کوتاه بیاید و آنها را تعدیل کند.
این اهرم ها میتوانند از منابع داخلی مانند کسب اطلاعات محرمانه از طرف مقابل، داشتن یکBATNA قوی یا شرایط خارجی مانند محدودیتهای زمانی، فشارهای رقابتی نشأت بگیرند که در ادامه با ذکر مثال هریک از موارد مذکور را به تفصیل توضیح خواهیم دادیم.
در ابتدا به طور اجمالی میتوان گفت چندین مورد به عنوان اهرم فشار قابل استفاده هستند:
1– دسترسی به اطلاعات محرمانه (مثلاً آگاهی از ضعف مالی طرف مقابل).
2- محدودیت زمانی (مهلت های کوتاه برای تصمیم گیری).
3- داشتن جایگزین های برتر قویتر (BATNA) از طرف مقابل.
4- وابستگی طرف مقابل به شما (مثلاً در تأمین منابع طبیعی در هنگامی که منابع اولیه طبیعی در انحصار شما قرار دارد).
5– قدرت قانونی یا قراردادی (مثلاً مفادی از قرارداد که اجازه تغییر شرایط پرداخت را به شما میدهند).
6- فشار روانی (مثلاً ایجاد حس فوریت یا ترس از دست دادن فرصت).
مثال هایی برای درک بهتر مفهوم اهرم فشار
«موقعیت مذاکره حقوق و دستمزد» شما بهعنوان کارمند میخواهید حقوق خود را افزایش دهید.
اهرم فشار: اطلاع از اینکه شرکت به زودی پروژه بزرگی را شروع میکند و به مهارتهای تخصصی شما نیاز دارد. (نوع اهرم: اطلاعاتی + وابستگی).
نحوه استفاده: با اشاره غیرمستقیم به این پروژه و نقش کلیدیتان، نشان میدهید که «حفظ شما» برای موفقیت شرکت ضروری است.
«موقعیت مذاکره با تأمین کننده» شما میخواهید قیمت مواد اولیه را کاهش دهید.
اهرم فشار: شناسایی یک تأمین کننده جدید که قیمتهای پایینتری پیشنهاد میدهد. (نوع اهرم: جایگزینها یا BATNA بهتر)
نحوه استفاده: به تأمین کننده فعلی اطلاع میدهید که «در حال بررسی پیشنهادات دیگر هستید» و از او میخواهید قیمت را بازبینی کند.
«موقعیت مذاکره خانوادگی» شما میخواهید همسرتان را متقاعد کنید که خانه جدید بخرید.
اهرم فشار: افزایش ناگهانی قیمت مسکن در منطقه مورد نظر شما. (نوع اهرم: زمانی + روانشناختی).
نحوه استفاده: با ارائه دادههای بازار، نشان میدهید که «تأخیر در تصمیمگیری» منجر به از دست دادن فرصت میشود.
به چند تکته کلیدی توجه داشته باشید:
اهرم فشار پویاست: اهرمها میتوانند در طول مذاکره تغییر کنند! مثلاً اگر طرف مقابل متوجه BATNA شما شود، ممکن است اهرمتان تضعیف گردد. پس در نظر داشته باشید چنانچه طرف مقبل از اهرم های فشار شما آگاه شود همین امر سبب میشود تا اهرم فشار شما تضعیف گردد.
اهرمها اصولا نامتقارند: لزوماً هر دو طرف اهرمهای یکسان ندارند. موفقیت شما در شناسایی اهرمهای منحصربهفرد خود و خنثیسازی اهرمهای طرف مقابل است.
اهرم باید اخلاقی باشد: استفاده از اهرم فشار باید در چارچوب اخلاق حرفهای باشد. سوءاستفاده از اطلاعات محرمانه یا تهدیدهای غیرمنطقی، اعتماد را نابود میکند و رسیدن به توافق را برای طرفین با چالش مواجه میکند.
در برخی موارد اهرم را پنهان نگه دارید: گاهی بهتر است که اصلا اهرمهای خود را آشکار نکنید! مثلاً گفتن جمله «من گزینه بهتری دارم» ممکن است طرف مقابل را به حالت تدافعی ببرد.
انواع اهرم فشار در مذاکره
الف) «نوع اهرم: دسترسی به اطلاعات محرمانه»
با دسترسی به اطلاعات خاص و محرمانه طرف مقابل شما میتوانید نقطه ضعف های وی را بشناسید و بفهمید طرفتان تا چه اندازه نیازهای خود را بیشتر از واقعیت جلوه میدهد.
برای مثال فرض کنید قصد دارید یک کافی شاپ را از مالک فعلی بخرید. مالک ادعا میکند فروش ماهانه کافی شاپ ۵۰ میلیون تومان است و قیمت فروش را بر این اساس تعیین کرده است اما شما پیش از مذاکره، با کارکنان سابق کافی شاپ صحبت میکنید و متوجه میشوید فروش واقعی ماهانه تنها ۳۰ میلیون تومان است. همچنین کشف میکنید که مالک به دلیل بدهی بانکی فوری، نیاز به فروش سریع دارد.
در مذاکره، با اشاره غیرمستقیم به اطلاعات واقعی فروش و بدهی مالک، پیشنهاد خود را ۲۰٪ کاهش میدهید. مالک که میداند اطلاعاتش افشا شده، مجبور به پذیرش قیمت جدید میشود.
و در نتیجه: خرید کافی شاپ با قیمتی منطقی و حذف ریسک مالی.در واقع جمع آوری اطلاعات پیش از مذاکره، شما را به «نقشه گنج» طرف مقابل مسلط میکند.
ب) «نوع اهرم: اهرم زمانی»
شما میتوانید در مواردی که طرف مقابلتان محدودیت های زمانی برای انجام پروژه خود دارد، برخی از امتیازاتتان را منوط به آن محدوده زمانی کنید تا به امتیاز اعطایی ارزش بیشتری ببخشید.
برای مثال فکر کنید شما مدیرعامل یک شرکت هستید و میخواهید پروژه ساخت ساختمان اداری شرکت را تا پایان فصل پاییز به پیمانکار تحویل دهید. پیمانکار درخواست افزایش هزینه ها به دلیل «تورم مصالح» دارد.
شما میدانید پیمانکار ۳ پروژه دیگر را همزمان پذیرفته و منابع او محدود است و پیشنهاد میدهید: «اگر پروژه تا ۱ ماه آینده تکمیل شود، ۱۰٪ هزینه اضافه پرداخت میکنیم. در غیر این صورت، جریمه تأخیر اعمال میشود»
از همین جهت پیمانکار که نمیتواند از جریمه مالی و آسیب به اعتبارش جلوگیری کند، پیشنهاد شما را میپذیرد. در نتیجه سبب میشود پروژه در زمان تعیین شده بدون افزایش چشمگیر هزینه ها تکمیل شود.
نکته کلیدی: زمان میتواند هم متحد شما باشد و هم دشمنتان! طرفی که «مهلت» را کنترل کند، بر مذاکره مسلط است.
ج) « نوع اهرم: اهرم جایگزینها یا BATNA»
اگر شما یک جایگزین قوی برای فرض عدم توافق در مذاکره داشته باشید دیگر به راحتی امتیاز نمیدین، و دست بالاتری در جریان مذاکره خواهید داشت.
برای فهم این موضوع فرض کنید شما به عنوان کارشناس فروش در شرکتی کار میکنید و پیشنهاد شغلی از یک شرکت رقیب با حقوق ۳۰٪ بالاتر دریافت کرده اید. میخواهید با کارفرمای فعلی برای افزایش حقوق مذاکره کنید.
بدون اشاره مستقیم به پیشنهاد رقیب، به مدیرتان میگویید: «با توجه به مسئولیتهای جدیدم، فکر میکنم ارزش افزوده من به شرکت نیاز به بازنگری در حقوق دارد»
مدیر شرکت که از احتمال ترک شما آگاه است (از طریق شایعات یا شبکههای حرفهای)، و در نهایت پیشنهاد افزایش ۲۵٪ حقوق را میدهد.
BATNA شما (پیشنهاد شرکت رقیب) به طور غیرمستقیم ترس از دست دادن شما را در ذهن کارفرما ایجاد کرده است و در نتیجه باعث شده است شما افزایش حقوقی نزدیک به پیشنهاد شرکت رقیب داشته باشد، بدون اینکه نیاز به تغییر شغل باشد BATNA مانند چتر نجات است؛ هرچه قویتر باشد، اطمینان بیشتری در مذاکره دارید.
د) « نوع اهرم: اهرم قانونی/قراردادی»
در صورتی که با استناد به قراردادی که فیمابین خود و طرف مقابل تنظیم کرده اید، بتوانید نقض تعهد وی را احراز کنید و یا اهرم فشاری در قرارداد بیابید که طرف برای فرار از بار شدن مسئولیت های قراردادی حاضر باشد امتیازاتی را به شما بدهد در این صورت میتوان گفت که اهرم فشار قراردادی مورد استفاده قرار گرفته است.
فرض کنید شما یک شرکت ارائه خدمات نرم افزاری دارید و یک کاربر که طرف قرارداد با شرکت شما بوده به مدت ۶ ماه از خدمات نرم افزاری شما استفاده کرده اما پرداخت ها را انجام نداده است. در قرارداد جریمه ۲٪ ماهانه برای تأخیر پرداخت پیش بینی شده است.
در ایمیل رسمی به کاربر اعلام میکنید: «طبق ماده ۵ قرارداد، در صورت عدم پرداخت تا ۱۰ روز آینده، علاوه بر جریمه تأخیر، دسترسی شما به سامانه قطع خواهد شد.» همچنین پیشنهاد تسویه حساب با تخفیف ۱۰٪ در صورت پرداخت فوری میدهید. کاربر که میداند از نظر قانونی در موضع ضعف است، ترجیح میدهد با تخفیف پیشنهادی بدهی را تسویه کند. و در نتیجه استفاده از این اهرم فشار باعث میشود که هم رابطه حرفه ای شما حفظ شود هم بخشی از مطالبات دریافت شود.
پس این نکته را در نظر داشته باشید که قراردادها تنها کاغذ نیستند؛ آنها سلاح قانونی شما در مذاکرات بحرانیاند.
ه) «نوع اهرم: اهرم روانشناختی»
آگاهی از برخی ویژگی های روانشناختی تاثیرگذار در تصمیم گیری طرف مقابل باعث میشود شما با دست گذاشتن روی نقاط حساس و برانگیختن عواطف و احساسات طرف مقابلتان امتیازهای بزرگتری بگیرید.
برای مثال شما میخواهید یک آپارتمان را با قیمت بالاتر از قیمت بازار بفروشید. خریداران بالقوه معتقدند قیمت شما غیرمنطقی است. اما شما به خریداران میگویید: «۳ نفر دیگر نیز امروز برای بازدید آمده اند و یکی از آنها پیش پرداخت داده است»
همچنین اعلام میکنید: «قیمت املاک در این منطقه هفته آینده ۱۵٪ افزایش مییابد.» خریداران تحت تأثیر ترس از دست دادن فرصت (FOMO)، پیشنهاد شما را حتی با قیمت بالاتر میپذیرند. لازم به ذکر است که روانشناسی انسانها را نمیتوان در مذاکره نادیده گرفت! احساسات، گاهی قویتر از منطق عمل میکنند.
چگونه اهرم فشار را تقویت کنیم؟
گام اول: تحقیقات پیش از مذاکره جمعآوری اطلاعات درباره نیازها، محدودیتها و نقاط ضعف طرف مقابل.
گام دوم: تقویت BATNAهمیشه قبل از مذاکره، گزینههای جایگزین خود را توسعه دهید و بهبود ببخشید.
گام سوم: زمانبندی هوشمندانه، مثلاً برنامه ریزی برای مذاکره در زمانی که طرف مقابل تحت فشار است.
گام چهارم: کنترل احساسات، اجازه ندهید طرف مقابل متوجه اهرمهای شما شود!
خطرات سوءاستفاده از اهرم فشار
لطمه به رابطه کاری: استفاده نادرست از اهرم فشار میتواند به رابطه بلندمدت آسیب بزند یا حتی مذاکره را به بن بست بکشاند.
تخریب اعتماد: اگر طرف مقابل احساس کند از او سوءاستفاده شده، همکاری آینده سخت میشود.
عکس العمل تهاجمی: ممکن است طرف مقابل نیز اهرمهای خود را آشکار کند!
از دست دادن فرصت ها: فشار بیش ازحد ممکن است باعث شود طرف مقابل به کلی از مذاکره خارج شود.
نتیجه گیری
اهرم فشار در مذاکره مانند شمشیر دولبهای است که هم میتواند راه را برای توافقهای برد - برد باز کند و هم رابطه طرفین را نابود سازد. موفقیت شما به تواناییتان در شناسایی اهرمها، استفاده مسئولانه از آنها، و حفظ احترام متقابل بستگی دارد. به یاد داشته باشید: هدف نهایی مذاکره، پیروزی نیست؛ بلکه دستیابی به بهترین نتیجه ممکن برای همه است.
همچنین برای مطالعه بیشتر در خصوص اهرم فشار در مذاکره، میتوانید کتاب اهرم در مذاکره نوشته راجر ولکما را مطالعه داشته باشید.